A czasy nasze niespokojne

Historia dzieje się tu i teraz

Kresy

Kresowiacy mówią, póki jeszcze pamiętają...

futermama

02.06.2012 r. Glasgow Scotland Sławomir Tomasz Roch rycerzniebieski@wp.pl Ojciec rozpoznał wśród oprawców dawnego parobka Nazywam się Leokadia Pawłowicz z d. Gaczyńska. Urodziłam się 26 lutego 1932 r. w Mohylnie, gm Werba, pow. Włodzimierz Wołyńs... więcej

Kresy 20 - Zbrucz

Zbrucz - rzeka w zachodniej Ukrainie, dopływ Dniestru o długości 247km. Jej źródła leżą na Wołyniu, płynie w głębokim jarze. Nad rzeką leżą: Podwołoczyska, Wołoczyska, Husiatyn, Skała Podolska, Okopy Świętej Trójcy. Niegdyś wyznaczała granice państw... więcej

Kresy 19 - Kopyczyńce

futermama

Kopyczyńce ( ukr. Копичинці, łacińska transliteracja: Kopychyntsi) – miasto w zachodniej Ukrainie w obwodzie tarnopolskim nad rzeczką Niczławą , 7036 mieszkańców (2001). W r. 1921 (spis)... więcej

Kresy 17 - Poczajów

Zwyczaje wszystkich wiar i kultur są różne, jednak wszystkie wymagają skromności i szacunku. Również na teren Ławry można wejść odpowiednio ubranym. Szczególnie dotyczy to ubioru kobiet. Obowiązuje długa spódnica i bluzka zakrywająca dekolt. Na głowi... więcej

Kresy 16 - Poczajów

futermama

A co mówi Wikipedia? www To niewielkie miasteczko położone malowniczo na grzbiecie wyniosłego wzgórza opodal Podkamienia , między Brodami a Krzemieńcem, słynie jako ośrodek pielgrzymkowy tak prawosławnych jak grekokatolików. Ogromna Ławra Poczajowska... więcej

Kresy 15 - Poczajów

Kilkanaście kilometrów od Krzemieńca, rodzinnego miasta Juliusza Słowackiego, na wyniosłym wzgórzu wznosi się klasztor. Z daleka widać złote kopuły cerkwi. To ośrodek kultu maryjnego, święte miejsce prawosławia na zachodniej Ukrainie, monastyr w Pocz... więcej

Kresy 14 - Krzemieniec

futermama

Tam stoi góra Bony ochrzczona imieniem, większa niż inne - miastu panująca cieniem Stary, potężny zamek - który czołem trzyma, różne przybiera kształty, chmur łamany wirem, I w dzień strzelnic błękitnych spoglada oczyma, a w nocy, jak korona, kry... więcej

Kresy 13 - Krzemieniec

Miejscem odwiedzanym zawsze jest Góra Bony. Najpiękniej jest tam o wschodzie słońca albo o zmroku, gdy niebo ciemnieje i cienie kładą się w dolinie, pojawia się księżyc, oświetlając ruiny zamku. Najlepiej wejść na górę piechotą, patrząc zachwyconym w... więcej

Kresy 12 - Krzemieniec - cerkwie i kościoły

futermama

W Krzemieńcu znajduje się kilkanaście kościołów i cerkwi. Większość z nich jest remontowana, malowama, kładzione są nowe dachy. Wszystkie zwracają uwagę swoimi pięknymi barwami.           Wieża Liceum krzemienieckiego. Kośc... więcej

Kresy 11 - Krzemieniec

Kiedy zjawilismy sie w Krzemieńcu, zaczęliśmy również szukać śladów polskości. Bo to przecież właśnie tu istniało słynne liceum krzemienieckie ( czy też wileńskie, bo i taką nazwę spotkałam). To tu urodził sie Juliusz Słowacki. To tu uczył w liceum o... więcej

Kresy 9 - Wiśniowiec

futermama

Pierwsze wzmianki o osadzie pochodzą z roku 1395 , ale pod nazwą Wiśniowiec miejscowość wymieniona została po raz pierwszy w połowie XV wieku . Miejscowość znana jest głównie z bitwy, jaka rozegrała się tutaj 28 kwietnia 1512 roku, kiedy to pod Wiś... więcej

Kresy 8 - Zbaraż cz.2

Miejsca związane z polskością tych stron można spotkać w Zbarażu na każdym krok. Oglądając foty posłuchajcie melodii związanych z tymi miejscami Hej Sokoły   Widok na miasto z góry zamkowej   Pomnik Mickiewicza w parku Kościół katolic... więcej

Kresy 7 - Zbaraż

futermama

2 dzień - 27-07-2008 Dojechaliśmy do Zbaraża rano. Odszukaliśmy rodzinę. Przyjeli nas gorąco i gościnnie. Nie było końca wzajemnym opowiadaniom. Zmęczenie wzięło jednak górę i musieliśmy odpocząć. W międzyczasie telefon dzwonił i wszyscy chcieli nas ... więcej

Kresy 5

Bardzo chciałam zostać w Zamościu do zapadnięcia zmroku. Fotografie oświetlonych miast bardzo mnie pociagają. Pozostali uczestnicy naszej wyprawy byli innego zdania. Nie wiedzieliśmy, co dzieje się na granicy. Informacje z internetu były przeróżne. A... więcej

Wyprawa na Kresy 3

futermama

1 dzień - 26-07-2008 cd. Opuścilismy Kazimierz i wyznaczyliśmy dalszą drogę do granicy przez Zamość. Inteligentna mapa wyznaczyła nam krótką trasę, ale już ominęła Lublin. No to pędzimy przez wioski do Zamościa. Dotarliśmy tu pod wieczór. A więc wypa... więcej

Wyprawa na Kresy 1

1 dzień - 2008-07-26 Tak długo marzyłam o tym wyjeździe. Znów urlop spędzamy w trójkę - my dwoje i Futrzak. Aż nie wierzę, że jusz wyruszamy. Na południowy wschód - na Podole. Droga wiodła nas do Lublina. Wpadliśmy na chwilę do Kazimierza. Dawno nas... więcej